UltimaVII – The Black Gate

Od doby, kdy lord British povolal Avatara v minulém díle, aby vyřešil problém s útokem Gargoylů na Britannii uplynulo již více než 250 let. Vše bylo v pořádku až do doby, kdy pán Času začal pociťovat zlo. Zároveň se objevil nějaký záhadný muž jménem Batlin, který založil Společenstvo (Fellowship). V tento moment se začíná odvíjet příběh Ultimy7.

Mé jméno je Hawki a jsem Avatar. Ano, čtete dobře Avatar "vyvolený" a už po sedmé jsem byl povolán lordem Britishem pánem celé Britannie. Před chvílí jsem dokončil rozhovor s Iolem, mým odvěkým a věrným přítelem Iolem. Připojil se ke mně a jdeme zjistit co se tady děje. Vstupujeme do stájí a já nevěřím svým očím. To je strašné, všude samá krev. Na zemi leží tělo nějakého muže, nebo aspoň to co z něho zbylo. Kolem jsou svíčky rozestavěny přesně ve tvaru pentagramu. Na zemi hned vedle znetvořeného hrudníku oběti se něco leskne, dívám se blíž a nacházím malý klíček. Dávám si ho do baťohu s vědomím, že ho budu určitě potřebovat. Když v tom slyším křik Iola. Utíkám se hned podívat co se stalo a vidím další tělo. Leží tady jakoby strnulé ohromnou bolestí, kterou muselo před smrtí prožít. Není to tělo lidské, je gargoylské ….

Tak ten vlevo jsem já a ten vpravo je můj dobry přítel Iolo. Pod nim je v okénku můj ba'toh, ve kterém nosím občerstvení.

Na rozdíl od ostatních Ultim začíná sedmý díl obzvláště tajemně - do země jste nebyly zavolání za účelem vyřešení nějakého problému, ale na důvod musíte teprve přijít. Příběh se točí okolo založení společenství Fellowship, které má svá chapadla roztažená po celé Britannii. V průběhu hraní vyšetřujete sérii rituálních vražd projížděním jednotlivých měst a vyslýcháním svědků. Po hodně dlouhé době vám konečně začnou docházet souvislosti mezi rituálními vraždami, společenstvím a jako vždy úhlavním nepřítelem Guardianem. Příběh je neuvěřitelně komplikovaný se spoustou tajemství a dějových zvratů. Celá jedinečnost této skvělé hry spočívá v tom, že stále jdete podle příběhu, který je zajímavý a stále se vás snaží někam vést. Přitom se na příběh můžete kdykoli vykašlat a začít si hrát podle sebe. Můžete třeba začít vraždit nevinné oběti ve vesnicích a městech, můžete zkusit vykrádat banky, obchody apod. Samozřejmě, že na to musíte mít vytrénovanou postavu aby vás nezkosila hned první stráž :))) Britannie má i svůj vlastní jazyk, vytvořený tajemnými druidy ještě za dob Sosarie (Britannie se před usednutím lorda Britishe na trůn jmenovala Sosarie ), který se skládá z třiceti dvou run. Tímto písmem je napsaná spousta nápisu a ukazatelů směru.

To je on starosta Trinsicu Finnigan. Aby jste mohly toto město opustit, musíte mu odpovědět na tři zákeřné otázky. Parchant :)))

Po shlédnutí intra se objeví menu, kde je možno si vytvořit novou postavu. Oproti jiným RPG si tady hráč zvolí jen jméno své postavy a její pohlaví. Takže žádná volba povolání a rolování jednotlivých vlastností Teď se asi ptáte "Co je to za RPG , když se tady nedají volit žádné vlastnosti postavy?". Dají, ale poněkud jiným způsobem. Vlastností je pět: Síla, obratnost, inteligence, boj a magie. Vlastnosti se zvyšují u trenérů, kteří jsou rozmístěny různě po Britannii a okolních ostrůvcích. Problém je v tom, že každý trenér trénuje jen určité vlastnosti a ještě k tomu jen na určitou hodnotu. Je libo kouzelníka? Není problém, stačí trénovat inteligenci a magii. Zvyšovat vlastnosti je možno i u NPC postav, které se k vám přidali. To znamená, že vaše postava může být kouzelník, první NPC postava bojovník a druhá NPC třeba bard. S takovouhle kombinací povolání jsem já projel celou hru a až na malé výjimky (draci, kteří hlídali ohromnou spoustu pokladů, ale byly taky ohromě silní) jsem neměl problémy.

Právě odcházím od lorda Britishe do vesničky Cove promluvit si s pomateným kouzelníkem Rudyomem. Tento kouzelník provádí nějaké pokusy s horninou Black Rock a já přijdu na to, co má zalubem. Po těžkém denním pochodu procházím naprosto vyčerpán kolem svatině Milosrdenství. Z ničeho nic se přede mnou objevuje dívka. Má nádherné dlouhé blond vlasy a překrásně modré oči. V těchto očích je však smutek a beznaděj. Volám na ni a zapřádám s ní rozhovor. Dozvídám se, že se jmenuje Nastassia a že se modlí za svého ztraceného otce Julliuse. Slibuji jí pomoc za což dostávám nádherný, vášnivý polibek. Po něm další a další ….

Jeho excelence sir British. Tenhle chlapík vás už po sedmé zavolal, aby jste za něho udělali všechnu práci.

Kouzlení je v této hře je provedeno zajímavým způsobem. Z počátku nemůžete kouzlit téměř vůbec, protože vám chybí kouzelná kniha. Tuto získáte až po čase jako odměnu za splnění jednoho úkolu. Mimochodem, znám několik hráčů, kteří ji nezískali vůbec a stejně tuhle hru zdárně dokončili. Všechny kouzla jsou složena z kouzelných slabik. Těchto slabik je dvacet šest a každá z nich má svůj specifický význam. Tak například slabika BET znamená malý a slabika LOR znamená světlo. Spojením těchto dvou slabik dostaneme přímé kouzlo Záblesk. Kouzla jsou dvojího druhu. Existují kouzla Přímá, která můžeme používat už od začátku hry a pro jejich vyvolání nejsou potřeba žádné přísady. Druhým typem kouzel jsou kouzla zapsaná do devíti kruhů v kouzelné knize. Pro vyvolání těchto kouzel jsou však přísady potřeba. Přísad je osm a dají se najít buď přímo v přírodě a nebo koupit přímo u obchodníka. Přitom některé přísady jsou poměrně drahé a vzácné. Každý magický kruh v kouzelné knize obsahuje osm kouzel. Všechna kouzla, která jsou zde k dispozici jsou využitelná. Není tady situace jako v BG2, kde z ohromného množství kouzel stejně používáte jenom pár z nich. Bojová kouzla jsou každá jiného druhu a hodí se na jiný druh nepřátel. Kouzla užitková vám pomáhají v každodenním životě. Nejvíce jsem používal kouzlo Mark, které označilo místo, kde jsem se právě nacházel, kouzelnou značkou. Po vyvolání kouzla Recall jsem se na značku zpět teleportoval. Vynikající způsob jak se dostat z problémů. Některá kouzla slouží jenom pro pobavení. Jako příklad za všechny bych uvedl kouzlo Dance, které donutí očarovanou postavu tancovat.

Ta maličká skvrna ležící uprostřed obětního oltáře je novorozenec. Pokud se ho dotknete, přiletí několik Harpyjí a dotknou se vás :))) Jakožto správný hrdina ho stejně musíte zachránit a předat do šťastných rukou matky.

Celý svět Britannie je plný života. Lidé ve městech mají psi, kočky a koně. Po opuštění města na vás vybafne z bažiny krokodýl nebo nějaký pěkně jedovatý had. Celkově hra obsahuje kolem 50 druhů potvor. Narazíte většinou na standardní potvory jako jsou netopýři, kostlivci, harpie a hadi. Občas narazíte na silnější potvory mezi které patří draci, krakeni a hlavně jeden lich. Všechny se dají zabít, ale některé jsou mírumilovné, ta proč je nenechat žít? Na cestě do města Minoc jsem potkal maličké stvoření z rodu Empů. Tyto tvorečci jsou extrémně plašší a tak mne dalo hodně práce než jsem jej přesvědčil, že mu neublížím. Celá moje snaha vyvrcholila tím, že mi tenhle tvoreček dal radu, která mi později zachránila život. U jiných příšer však nevíte, co od nich můžete očekávat. Při rozhovoru se tváří jako nejlepší přítel, po chvilce vás je schopen ze zálohy napadnout. Zdářným příkladem jsou Gargoylové. Mrchy. Díky naprosté volnosti se můžete hned od začátku vypravit do kteréhokoli místa Britannie. Takhle se vám může stát, že narazíte na skupinu nepřátel, na kterou nebudete mít. Proto je dobré se držet příběhové linie.

Můj další dopravní prostředek. Že jsem se kvůli němu ale naběhal.

Co říci o této hře závěrem? Díky příběhu, za který by se nemusel stydět žádný spisovatel fantasy literatury, vás tato hra chytne a hodně dlouhou dobu nepustí. Má však za to na vás nějaké nároky. Mezi ten největší patří aspoň průměrná znalost angličtiny. Pokud by jste rozhovory nečetly, nebo jim nerozuměly, tak se ve hře po týdnu ztratíte v naprostém zmatku. Další problém, obzvláště pro české hráče, je nutnost vlastnit originální hru. Neustálé odkazy na manuál by vám nedovolili opustit první město, natož hru celou dohrát .

Recenzi pro Vás sepsal Hawki