Realms of Arkania: Star Trail

Druhým dílem série o Arkánii je Star Trail. Hra začíná opět v kostele a partu můžete získat stejným způsobem jako v BoD. Ovšem pokud jste hráli díl první, máte nyní navíc ještě další možnost, a to – přetáhnout si partu z některého save, který si přehrajete do Staru a loadnete.

Po opuštění kostela vás osloví elf a zavede do hospody, kde vám objasní situaci v tomto koutku Arkánie. A ejhle, najednou máte před sebou úkol. Nalézt Salamander Stone, magický elfí kámen a předat ho do rukou trpasličího prince Ingramoshe, což se jeví jako další problém, neboť (jak zjistíte během svého putování) o Ingramoshovi se nic moc neví a nikdo neví, kde je. Pokud Ingramosh nedostane Salamander Stone, zhroutí se rovnováha ve vztazích mezi elfy a trpaslíky a orkové (kdo jiný, že?) budou slavit své vítězství. A tak se připravte na dlouhé putování (tentokrát pouze po svých).

Pokud začínáte se starou partou z dílu prvního, nepotřebujete žádnou zvláštní výbavu a můžete se proto směle vydat na cesty. Když máte partu novou na 1. levelu, nakupte po vyspání slušnější výbavu na trhu a začněte svou strastiplnou pouť. Máte možnost trošku si postavy vylepšit, když kousek za městem Kvirasim (tam hra začíná) pomůžete priestce, která byla napadena orky. Po vyhraném souboji, budete odměněni zvýšením úrovně o 2 stupně. Čeká vás několik dost tuhých dungeonů a ve finále boj s baziliškem. V RoA: Star Trail je podstatně méně měst než v BoD a cestování není tak jednoduché – méně bylinek i možností sehnání jídla. Často se stane, že váš zásobovač nesežene vodu, ale pokud se vám podaří najít magický měch na vodu, máte vystaráno. A hory jsou zde sakramentsky nebezpečné...

Mapa Arkánie je oproti BoD nic moc. Po opuštění města vidíte vždycky jen kousek země a zpočátku ani nevíte, kam jdete. Ale dále se ve hře dočkáte již jen spousty inovací, takže tuhle malou vadu na kráse Staru velice rádi odpustíte. První vylepšení uvidíte, když otevřete okno se svou postavou a zjistíte, že na postavě přibyla okénka, do kterých se mohou dát různé magické předměty, které v BoD parta nosila v inventáři – opasky, amulety, prsteny a náramky.

Když pozorně prostudujete postavu mága, uvidíte ještě několik volných obdélníčků, do nichž mohou dát chrániče holení, chrániče rukou a náramky.

Cestování také doznalo značného vylepšení. Při večerním zastavení nyní přibyla možnost trvale nastavit kdo bude hledat bylinky, kdo bude zásobovačem a kdo bude držet stráž. Při dalším odpočinku už se může použit nastavené. I jinak si s putováním autoři pěkně vyhráli. Dostalo mě, když při prvním přechodu hor moje elfka prošlapala boty (naprosto nečekané), do nejbližšího města bylo sakra daleko a v báglu náhradní pár bot nebyl. Chudák Mirena putovala bosky a cesta po skalách ji zraňovala, takže ztrácela životy. Nezbylo nic jiného než pro ni sebrat boty někomu, na kom nebyla parta tak závislá a nechat trpět jeho. Ponaučení které jsem z toho získala bylo: Nebrouzdej po Arkáni bez několika náhradních párů bot v báglech.

Tak se nyní cestuje po Arkánii

Další, a to značné, vylepšení doznal pohyb po městě. Stačí jednou projít městem a pak už na mapě města můžete přemísťovat partu povelem: Move party. Důležité budovy jako obchody, hotely a kostely už nejsou odlišeny jen barevně, ale když na takovou budovu přemístíte kurzor, v informačním okně se ukáže její název, což úžasně usnadňuje orientaci. Také si sami můžete některé domy označit.

Mapa části města Gashok. Nahoře v info okně je název budovy, která vás zajímá (bílý čtvereček)

Červené tečky značí pozici party a do bílého čtverečku ji lze přesunout

Obrovský posun k lepšímu zaznamenaly také souboje. Nyní se může bojovat i šikmo, což značí jak úsporu akčních bodů, tak i větší možnosti v bojové taktice. Kromě toho už není nutné bojovat s nepřáteli do posledního muže či potvory, pokud byla použita kouzla znemožňující jim pohyb, jako třeba mágova paralýza či druidovo tancuj, nebo když bojují na vaší straně po použití kouzla Evil Eye. V momentě, kdy padne poslední neočarovaný protivník, boj končí vaší výhrou J.

Modře olemované čtverečky ukazují dráhu střely

Tady se mág chystá k vyslání kouzla.

A úplně skvělou vychytávkou je deník, do něhož se vám nyní zapisují všechny události, nejen datum a navštívené město jako v BoD. Můžete si v něm tentokrát i listovat a také je zde možnost zapsat si důležitou informaci z některých rozhovorů v dialogovém okně, kliknutím na ikonku rozevřené knihy. A sami si též můžete do deníku zapisovat.

První stránka deníku. Ikonkou pera si otevřete prázdnou stránku, kde si můžete cokoliv zapsat, svitek umožňuje tisk deníku, šipkami v deníku listujete. Poslední ikonka deník zavře a vrátí vás do hry.

Ukázka toho, jak se opravdu KAŽDÁ událost automaticky zapisuje...

Z tohoto okna si můžete důležité informace uložit do deníku. Kurzor je na ikonce, kterou to lze udělat.

V obchodech se rozrostl sortiment o knihy, do nichž můžete zapisovat nalezené recepty, takže nezabírají místo v inventáři. Další změnou k lepšímu je systém obchodování a smlouvání, který se zjednodušil. Když chcete prodat něco, čeho máte povícero a kliknete na to, ukáže se tabulka s plným počtem daných předmětů a vy jen uberete či ponecháte. Nemusíte nic vypisovat jako v BoD. Taktéž při smlouvání - vyberete osobu, co má smlouvat a ta buď něco usmlouvá nebo ne, což se vám zobrazí v info okně. Odpadá nutnost vypisovat procenta smlouvání.

Když knihu receptů použijete, tak se vám nabídnou všechny zapsané recepty a můžete si vybrat, který chcete. Jednoduché, praktické a účelné...

U kováře, pokud potřebujete cokoli opravit, už nemusíte pracně hledat, kdo má co polámané, ale zobrazí se vám jména členů party, kteří potřebují opravu nějakého předmětu a když na jedno z jmen kliknete, ukáže se pouze daná věc. V dungeonech teď můžete odpočívat 24 hodin, místo dřívějších 9... A úplně nejvíc super je to, že teď můžete po libosti ukládat hru kdekoliv a kdykoliv, jak se vám zlíbí, naprosto BEZ POSTIHU. Huráááááá J.

Zkrátka a dobře, tvůrci hry si dali opravdu záležet, aby Star Trail dovedli až k dokonalosti, což se jim zaručeně povedlo. Aspoň já jsem nenašla jedinou podstatnou věc, která by se Staru dala vytknout. Zajímavý příběh, úžasná atmosféra, skvělá hratelnost, to všechno dělá z RoA: Star Trail skvost mezi hrami. Tato hra si své místo ve zlaté klasice rozhodně zaslouží.

Erina