Dungeon Master 2

Legend of the Skullkeep

Už v roce 1993, kdy bylo poprvé ohlášeno, že vyjde druhé pokračování Dungeon Mastera jsem se hrozně těšil, jak si tuhle hru konečně zahraji. Jenže, tahle hra pořád ne a ne vyjít. Na podzim bylo ohlášeno, že vyjde na jaře a na jaře zase pro změnu, že vyjde v létě. Nakonec byla tato hra vydaná až v létě roku 1995. Okamžitě jsem letěl do obchodu a hru jsem si koupil. Doma jsem ji okamžitě nainstaloval a začal jsem hrát. V ten okamžik jsem ještě netušil, že po dobu hraní této hry pro mě přestane okolní svět existovat.

Kostliveček u fontány ze které stříká krev. Fuj tajbl:))).

Po prvé spouštím tuhle gamesu a sleduji intro. Po logu Interplay, distributora pro Evropu, jsem spatřil logo výrobce FTL. Pro tuhle firmičku mám slabost, protože všechno co vydali bylo originální a jěště k tomu stoprocentně hratelné. Jejich první počin, který jsem zhlédl byl Tír na Nóg. Nepředstavitelně dlouhý dungeon se skvělým příběhem. I když je tato hra hodně stará, osobně neznám nikoho, kdo by ji dohrál celou až do konce! Další hra, kterou firma FTL vydala byl Dungeon Master. Tuhle bombu zná asi každý a tak nemá smysl se o ní více rozepisovat. V intru se v mlze a bouři zjevuje hrad Skullkeep, u jehož základů se začíná odvíjet vaše putování.

Tak tohle je prodavač. Dokonce se s ním dá i smlouvat. Akorát podvádět se nedoporučuje, protože hned vedle stojí jeho ochranka.

Jelikož jsem se z intra toho moc o světě, ve kterém se odvíjí DM2 nedozvěděl, byl jsem nucen si přečíst úvodní příběh z manuálu. Zjistil jsem, že se nacházím v krutém světě v zemi jménem Zalk. Mám tady zjistit něco o původním obyvatelstvu a hlavně prozkoumat hrad Skullkeep. Systém zobrazení tohoto dungeonu je stejný jako v jeho předchozím díle. Na svět se díváte skrze svou postavu a pohyb po tomto světě je po čtverečcích. Hra opět neobsahuje automapu, takže pokud nechcete zabloudit, je nutné si kreslit mapu na čtverečkovaný papír. Nejdříve jsem to považoval za zbytečné zdržování, ale po nějaké době jsem si na to zvykl a zjistil jsem, že jsem díky tomu stále více vtahován do světa, ve kterém se tato hra odehrává. Atmosféra tohoto světa je naprosto úžasná. Po vetšinu doby prší a je strašná bouřka. Pokud budete mít štěstí, tak do vás také může uhodit blesk a v tu ránu zjistíte, že to až zas takové štěstí nebylo:))) V průběhu putování narazíte na nejrůznější lokace, jako třeba zamlžené Stonehenge, nebo zdánlivě opuštěný hřbitov, kde je životu nebezbečno se zdržovat. Závěrečný souboj se odehrává na mracích, ze kterých se vás snaží váš úhlavní nepřítel Dragoth shodit dolů a potom musíte opětovně za ním vylézt zpátky, nebo použít funkci Load. Toto je ukázka originality prostředí, kterou tato hra téměř přetéká. Jediné co mě překvapilo, bylo to, že se v této zemi nenachází kromě vaší party a nepřátel skoro žádné NPC postavy. Jediné NPC postavy, které v této hře naleznete jsou obchodníci. Z toho vyplívá, že tato hra rozhodně není moc ukecaná a proto je vhodná i pro hráče s menší znalostí angličtiny.

Prodavačův bodyguard. Je přeborník v azijských bojových uměních. Pokud budete dělat problémy, tak je schopen vás usměrnit během několika málo sekund.

Na začátku se vaše postava objeví v jeskyni. Tuhle postavu si můžete přejmenovat a trénováním vycvičit v nějakém ze čtyř povolání (bojovník, ninja, klerik a kouzelník). Na stěnách jeskyně jsou připevněny inkubátory, ve kterých jsou hybernovány různé postavy. Tyto postavy si můžete vzít k sobě do party, aby vám pomohly ve vašem putování. Každá z těchto postav se liší ve svých základních vlastnostech. Základních vlastností je tady šest. Patří sem síla, obratnost, chytrost, zdraví, ochrana proti magii a poslední vlastností je ochrana proti ohni. I když téměř každou postavu můžete vytrénovat v jakémkoli povolání je lepší , když si postavu pečlivěji vyberete. To znamená, že když mám postavu s velkou silou, tak ji budu trénovat v povoláních bojovníka a ninji. Pokud má postava velkou chytrost, tak je nutné ji trénovat na kouzelníka a klerika. Jelikož se v této hře nepřátelé stále rodí dokola, můžu si dovolit vytrénovat své postavy na úroveň polobohů. Dobré je také si u kouzelníka , nebo klerika vytrénovat dva či tři levely v povolání bojovníka. Tímto krokem dosáhnu zvýšení hitpointů a tyto postavy nebudou v soubojích tak často umírat. Když si u bojovníka, nebo ninji vytrénujete nějaký level v kouzelnickém povolání, tak tyto postavy získají větší odolnost na magii. Postavy musí také jíst a pít. Některé předměty v inventoráři jsou dokonce animované. Lahvičky s lektvary bublají, ze štítů a mečů plápolají plameny atd.

Tohle je asi nejlepší zbraň ve hře. Jak vidíte, tak je taky pěkně drahá.

Boj je v této hře řešen realtimovým způsobem. Po klinknutí na zbraň se vám otevře nabídka, ze které si zvolíte tip útoku, kterým se snažíte zasáhnou nepřítele. U většiny zbraní se dají používat pouze základní útoky jako jsou seknutí, švihnutí a bodnutí. Existují však také speciální zbraně které mají v nabídce útok nazvaný Bersekr. Tímto útokem se trošku snižuje vaše obrana, ale na druhou stranu tak rozdáváte kolem sebe smrtelné rány. Inteligence protivníků se spostupem ve hře zvyšuje. Zatímco na začátku potkáváte netopýry a všude přítomné kostlivce, kteří jenom čekají na to až je zabijete, tak asi v polovině hry narazíte například na oživlé stromy, které před vašimy útoky uhýbají a pokud jsou zraněny, tak se snaží utéct do bezpečí. Pokud jsou však v přesile, tak se navás všichni seběhnou a začne tak pěkná mela. Asi ve třech čtvrtinách hry Chaos zjistí , že mu jdete po krku a začne na vás pravidelně posílat své pomocníky, kteří vypadají jako létající ostnatá koule a není s nimi žádná legrace.

Systém kouzel je jedno stranou hráčů zbožňovaný a tou druhou proklínaný. Zatímco si ti první koupily originální kopii této hry a díky manuálu mohly vesele kouzlit, těm druhým zbyli jenom oči pro pláč, protože bez manuálu se prostě nedá přijít na systém kouzlení. Každé kouzlo se skládá ze sily (power), substance (element), formy (form) a určení (alignment). Kouzelnický kouzel hra obsahuje 17 a patří mezi ně obyčejná kouzla (světlo, fireball, blesk) a kouzla speciální (vyvolání útočného pomocníka, vytvoření tuhé many, která se používá pro značení cesty ). Klerických kouzel hra obsahuje 11 a patří sem taková kouzla jako třeba vytvoření všech možných lektvarů a dočasného zvýšení některé ze základních vlastností.

Na závěr této recenzičky bych chtěl tuto hru objektivně zhodnotit. Mezi její nesporné klady patří vývoj postav, grafika , ozvučení hry a obrovská hratelnost, která vás chytne a nepustí. Hra také obsahuje spoustu hádanek, pastí a překvapujících momentů. Mínusy jsem v této hře našel jenom dva. První je nemožnost použití funkce load přímo ve hře. Musí se vyskočit do základního menu a odtud hru potom nahrát. Druhý nedostatek hry je její délka. I když je o něco delší než DM1 tak je na můj vkus trošku krátká. Stejně považuji tuto hru za jednu z nejlepších a proto kdo ji ještě nehrál, tak ať to rychle napraví, nebo nemá ve světě RPG co dělat :)))

Recenzi pro Vás sepsal Hawki