Realms of Arkania: Blade of Destiny

RoA je sérií tří skvělých, hutných a vůbec nejlepších RPG her, co mi prošly rukama. Žádná z novějších her nemůže těmto skvostům konkurovat co se atmosféry týče (BG pozitivní nebijte mne, prosím J). A abych se přiznala, co teď přišly do módy RPG podle pravidel AD&D, nějak pro mne začínají ztrácet přitažlivost. Systém kouzlení podle těchto pravidel mi připadá silně na hlavu postavený a nesedí mi. To v Arkánii, tam se kouzlí ještě postaru, kdy se mág naučí kouzlo a to může používat, dokud mu stačí mana J.

Blade of Destiny je prvním dílem této nádherné série. Hra začíná v kostele, kde si můžete vygenerovat nebo použít už vytvořenou partu. Já vzala tu vytvořenou, protože se mi nikdy nepodařilo vytvořit nic lepšího, než bylo už k mání. Jen jsem si cca po dvou hodinách snažení vygenerovala zlodějku a vyhodila Thorwalianku, protože parta bez zloděje v RPG není to pravé ořechové J .

Arkánie je rozlehlá země se spoustou měst, přístavů a různých dungeonů. Během cestování vás potkají četná dobrodružství (jako ostatně v každém správném "erpégéčku"). Cestou se setkáte s různými lidmi, kteří vám budou nápomocni radou či skutkem a také budete moci přijmout do party některého z dobrodruhů, co budou ochotni se k vám přidat. Tyto NPC najdete v hospodách - já tam potkala zloděje (nic moc) a docela schopného mága na 9. úrovni. Také narazíte na Loď Smrti a na ní osvobodíte bojovnici, která se k vám přidá, pokud máte volné místo v partě. Jenže ta mi dlouho nevydržela, brzy se na naši partu vykašlala.. Nevýhodou těchto dobrodruhů je, že přijdete někam a oni se s vámi rozloučí a nic je nezadrží. Nejhorší na tom je to, že zmizí i se vším, co měli momentálně u sebe L. V takovém případě nezbude nic jiného než load a buď jít někam jinam nebo pobrat co má dotyčný u sebe, aby to tolik nebolelo, když vás opustí.

 

Toto je mapa Arkánie v BoD. Červené body na mapě značí města a vesnice, které můžete (a některé musíte) navštívit.

 

  Smyslem vašeho putování je získat devět kousků mapy, abyste našli cestu do finálního dungenu, po jehož absolvování vás už čeká jen střetnutí s armádou orků, kteří napadli Arkánii a dělají zde různé neplechy. Vaším úkolem je zbavit Arkánii těchto obtížných tvorů a tím zjednat klid a mír v této překrásné zemi. V rozhovorech s různými lidmi se dozvídáte, kde se dají jednotlivé kousky mapy sehnat. Správná vychytávka byla, když jsem po roce arkanijského času měla těch kousků jen pět (a k nalezení cesty do dungeonu jich člověk musí získat alespoň sedm) a potkala jsem na jedné z cest obchodníka, který mi mimo jiné nabídl nějakou mapu za 60D. Já je neměla, takže následoval load, úspora peněz a nová cesta. Jenomže človíčka jsem nepotkala. Pak jsem na něj narazila asi o měsíc později úplně jinde a on mi tu mapu prodal. Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistila, že je to ta mapa, za jejímiž kousky jsem se tak honila J.

To je ona mapa, kterou musíte získat

 

  Ve většině měst najdete obchody se zbraněmi, smíšeným zbožím a bylinkami, hospody, hotely a chrámy. Ty poslední jsou velice důležité. Mimo jiné i proto, že tohle jsou ve hře jediná místa, kde můžete použít save bez postihu. Jinak vás každé uložení hry mimo kostel přijde na -50 zkušenostních bodů za postavu, což je docela nepříjemné, když vezmeme v potaz, že za většinu soubojů je zisk jen 57 těchto bodů/osoba. Nejodpornější to je právě v dungeonech, kde na vás číhají různá nebezpečí a vy se prokoušete celým dungeonem a na konci vám umře celá parta L, protože jste se dostali někam, kam jste nechtěli (což se mi stalo několikrát). Mohu vás ujistit, že pak už jsem kašlala na to, že se moje postavy budou vyvíjet pomaleji a občas hru v dungeonu uložila. Ono to člověka docela otráví, když musí 5x prolézat stejný dungeon a předtím ještě absolvovat kus cesty z města J. Kostely jsou v Arkánii velice důležitou záležitostí hned z několika důvodů, nejen pro zmíněné ukládání hry. Když obětujete slušný obnos (já obětovala vždy 500S, protože to jsem se pak nemusela modlit dlouho) bohové vám udělají "malý" zázrak - očarují zbraň, uzdraví vám partu a pořád se to vyplatí J.

Takhle vypadal můj NPC mág po jednom z bojů v Daspotě .

 

A tak vypadal po chvilce modlení v chrámu.Tentokrát mě to stálo 1500S, protože to bylo už podruhé u stejné postavy, ale Curian za to stál J

 
 

  V obchodech můžete nakupovat nebo prodávat přebytky - zbraně a vybavení zbylé po nepřátelích, bylinky nalezené během cestování, lahvičky po vypitých elixírech a dokonce i jídlo, pokud máte schopného zásobovače (což moje elfka byla) J.

Obchod se smíšeným zbožím

 
 

  Problematické je, že cena magických předmětů se neliší od ostatních, takže se mi jednou podařilo prodat očarovaný meč. To jsem sakrovala, když jsem musela ten kus, od posledního uložení, absolvovat znovu.

  Hospody jsou také velmi užitečné. Můžete se zde najíst, namazat se (což se zhusta stává při získávání informací J), ale také si můžete přivydělat falešnou hrou, hraním na nějaký hudební nástroj (pokud to některá z vašich postav umí) či akrobacií. A hlavně se vám může nabídnout nějaký užitečný človíček do party - tedy pokud se zrovna v tom čase a v dané hospodě vyskytuje J.

Uznejte sami, není tahle hospůdka kouzelná? A takové jsou v Arkánii všechny.

 
 

  V hotelích se také můžete najíst, vyspat a mágové zde mohou provádět své wand rituály. Také zde mohou vaše postavy ovládající alchymii míchat různé lektvárky.

 

  Jeden z hotelů v Thorwalu z něhož je přístup i do hospody.

 

  Cestování je v BoD dobře propracované. Můžete cestovat buď pěšky nebo loďmi. Některé jsou velmi rychlé a přemístí vás vskutku expresně ze pár hodin i na delší vzdálenost, jiným to trvá i několik dnů, než vás někam dovezou. Někdy platíte mírný poplatek za přepravu, další loď vás vezme zadarmo. Občas jsou lodi napadeny buď piráty či chobotnicemi. Při pěších túrách máte možnost sbírat bylinky a nutnost shánět potravu a vodu. Občas jste ve spánku napadeni buď zvěří vyskytující se v dané lokalitě, či hlídkou orků, goblinů a dokonce se sem tam vyskytne mezi orky i obr. Pokud stavíte hlídky, možnost napadení se snižuje.

 

Jeden z přístavů v Arkánii

 
 

  A takto se cestuje po svých. Tady je parta utábořená na noc a teď jen stačí vyslat hledače bylinek, zásobovače a postavit stráž.

 
 

  Souboje v BoD jsou v tahovém módu a mne mírně iritovaly, než jsem si zvykla na tu blbost, že se může bojovat jen přímým směrem a šikmo není možné ani střílet, ani kouzlit. Chvíli trvalo než jsem si na to zvykla. Tahle nedořešenost byla naštěstí v následujících dílech odstraněna, takže postavy schopné střelby a magie už ve Staru a Rivě nebyly nuceny bojovat tělo na tělo a neztrácely drahocené pohybové body zbytečným přemísťováním, když jim NPC vlezla do směru možnosti vyslání kouzla či střely, což bylo v BoD skoro pravidlem.

 

Soubojová obrazovka

 
 
 

  Výběr činnosti postavy, která je v boji na tahu.

 
 

  I přes zmíněné drobné vady na kráse je RoA: Blade of Destiny nezapomenutelná a kdybych měla rozhodnout, který z dílů Arkánie byl nejlepší, bylo by to velice těžké rozhodování mezi 1. a 2.dílem. Riva byla také skvělá, ale hodně mi v ní chybělo to cestování, které bylo právě ve Staru dovedeno až k dokonalosti J. BoD bych rozhodně zařadila do zlaté klasiky RPG.

  Na samotný závěr bych chtěla poděkovat človíčkovi nickem Tew, bez jehož rad bych BoD nikdy nedohrála. Tewe, DĚKUJI J.

Erina