je jednou z nejrozsáhlejších starších RPG her, kterou jsem kdy hrála. Já vím, já vím – příznivci Daggerfallu budou křičet, že to není pravdou, ale pozor, já říkám – KTEROU JSEM HRÁLA, a to o Daggerfallu říci nemohu J . Baldurany upozorňuji zase na slovo STARŠÍCH. J . No a když jsme si vyjasnili pojmy, vraťme se k Albionu.

Když mi Mawerick navrhl, abych napsala vzpomínkovou recenzi na tento skvost, bez váhání jsem souhlasila, i když nejsem odborník. Dostane se vám jen dojmů ze hry samotné od naprostého laika, takže nepočítejte s nějakými veleodbornými názvy jako pixely, textury, renderování apod. O těchto slovech vím jen to, že existují a cosi znamenají J . Nejsou pro mne jako pařanku to podstatné. Podstatné pro mne jsou – hratelnost, atmosféra hry a příběh! A tohle všechno Albion nabízí vrchovatou mírou J .

Rozsáhlá je planeta Albion a čekají vás na ní hojná dobrodružství.

Prolog

V roce 2227 objevila skupina vědců na zemi, zcela náhodně, sílu zvanou OVER-C a tím byl učiněn první obrovský krok na cestě k mezihvězdným letům. Současně vědci objevili i první důležité pravidlo pro její použití – neaktivovat v blízkosti silné gravitace. Nikdo nevěděl, na čem skutečně tento tým vědců pracuje. To se zjistilo až po výbuchu, kdy z databáze počítače byla vytažena veškerá uložená data o experimentu. Naštěstí byl hlavní počítač umístěn dostatečně daleko od epicentra výbuchu.

Netrvalo příliš dlouho a lidstvo si uvědomilo, že vývoj mezihvězdných letů otevírá cestu ke kolonizaci nových světů. Nadnárodní společnosti kalkulovaly s mnohonásobnými zisky, které jim další vývoj přinese. Počáteční nadšení však silně opadlo v momentě, kdy byla spočítána cena expedice do jiné galaxie. Síla OVER-C byla sice schopna přenést loď z jedné galaxie do druhé celkem levně, ale protože se musela používat daleko od gravitačních center, bylo by nutné vybavit takovouto loď i konvenčním pohonem, což nebyla zrovna nejlevnější záležitost. Bylo jasné, že pokud se mají náklady na obří kosmickou loď rentovat, musí být vyslána pouze do míst, bohatých na zdroje, které umožní expedici úspěšně dokončit. Proto začaly společnosti posílat do různých galaxií průzkumné sondy, jestli se podaří najít takovou planetu, aby stála za vyslání expedice.

Jedna ze sond objevila planetu, která byla pro svou hodnotu později nazvána NUGGET. Byla to středně velká planeta a svým umístěním v dané galaxii odpovídala umístění Země od Slunce. Neměla měsíc a zcela jistě měla atmosféru. Když se data ze sondy dostala do počítače, byly všichni ohromeni výsledkem. Proběhlo přísně tajné jednání a na hvězdné mapě byl Nugget vyznačen červeným vykřičníkem. Této cti se Nuggetu dostalo proto, že byl koncentrátem uranu, ropy a minerálů i dalších, na zemi velmi ceněných surovin. Ještě týž den, kdy proběhlo jednání, vydala Společnost DDT pokyn ke startu největší mezigalaktické lodi, kterou vlastnila.

Loď se jmenovala Toronto. Byla výborně připravená a vybavená veškerou dostupnou technikou, potřebnou k prozkoumání planety. Zatímco se pomalu blížila k cíli své cesty, na jejích palubách probíhaly poslední přípravy před vyloděním. Jedním z členů posádky byl i inspektor Jonathan Beegle, který byl jmenován vládou, aby dohlížel na činnost Společnosti DDT a v případě jakékoli nepravosti podal hlášení...

Tak takhle nějak zní oficiální prolog k Albionu od Blue Byte. Vytáhla jsem ho z manuálu a samozřejmě ho zkrátila a upravila, abych se snad, nedej Bože, nedopustila nějakého porušení autorského práva J






Tomova kajuta toho moc neobsahuje






Hra samotná začíná na orbitě Nuggetu neboli Albionu, jak nazývají svou planetu její obyvatelé, na palubě lodi Toronto. Jako pilot Tom Driscoll, který má provést výsadek, se probouzíte ve své kajutě.

Projdete se lodí, promluvíte s lidmi a zjistíte, že inspektor Beegle byl během vašeho spánku zavražděn. Rozhlas vás vyzývá k nalodění do výsadkového člunu a záleží jen na vás, zda poslechnete, či se ještě chvíli na lodi zdržíte a prozkoumáte, co se dá.

Když už jste se nalodili – vy a vědecký asistent inspektora Beegla, Rainer Hofstedt - můžete odstartovat.






Těsně před naloděním do výsadkového člunu











Během krátkého letu na planetu dojde na vašem výsadkovém člunu k záhadné poruše. Naštěstí se Tomovi podaří nouzově přistát a při útěku od člunu jsou Tom i Rainer zasaženi výbuchem...






Když se Tom probere z bezvědomí zjistí, že Albion není neobývanou planetou, jak se všichni (skutečně všichni?) na Zemi i Torontu domnívali, ale že je obydlen nejen zvláštními kočkoidními tvory, sami sebe nazývajícími Iskai, kteří Toma a Rainera zachránili, ale i lidmi.

A právě zde začíná boj o záchranu planety a všech rozumných tvorů, kteří na ní žijí. Prožijete spoustu dobrodružství, při nichž budete řešit problémy domorodců, bojovat s místními tvory-netvory a nakonec i se samotným počítačem Nedem na palubě Toronta. Při vaší misi vám budou pomáhat jak lidé, tak Iskaiové. Své mágy i bojovníky budete moci zdokonalovat i pomocí trenérů. Navštívíte několik ostrovů, setkáte se s albionskými vědci a budete cestovat po celé planetě pomocí zvláštního teleportačního zařízení. Na Albionu je úžasné i to, jak vtipně byla skloubena vyspělá technologie s magií. Ovládání postav je uživatelsky přívětivé, a když si na něj zvyknete, vcelku bezproblémové. Trošku mi vadila chůze pomocí myši, ale když jsem zjistila, že pohyb party jde ovládat pomocí kurzorového kříže, nebylo co řešit. I šikmý pohyb po terénu byl umožněn pomocí stisku dvou šipek.




Takhle vypadala moje Iskaiská kouzelnice Sira na Belovenu, cca v polovině hry. Protože Iskaiové mají chápavé ocasy, může se jim do nich vložit další zbraň, nejlépe magická, zvyšující jejich bojeschopnost . A Sira byla nejen skvělá kouzelnice, ale i bojovnice. Jako jediná z party měla nejvyšší šanci na umístění kritického úderu a pokud zrovna nekouzlila, tak rozdávala kritické "ďahy" jen to hvízdalo J



Ve hře se střídají dva hlavní pohledy. Kdekoli na povrchu Albionu se hra odehrává ve 2D pohledu. Jakmile vstoupíte do města či dungeonu , hra se přepne na 3D pohled. Ale pozor, kdekoli ve městě vstoupíte do domu, zase jste ve 2D. Tyto dva pohledy najdete i na Torontu. Paluba je 2D, podpalubí, suplující dungeon, je 3D.






2D pohled vnější












3D pohled ve městě vypadá taky moc dobře












2D pohled vnitřní – dům Iskai. V téhle místnosti se proberete z bezvědomí po svém ztroskotání.






Planeta Albion hýří barvami, spoustou vegetace a také nepříjemných potvor, jak létajících, tak chodících. A též potkáte spoustu ukecaných lidiček i Iskaiů. Pro toho, kdo umí anglicky pravá lahůdka. Celkově si s Albionem jeho tvůrci vyhráli. Dostalo mě, když jsem pozorovala Iskaie, jak chodí okolo zvláštní houby a občas si na ni sednou, jakoby odpočívali. Při bližším prozkoumání (příkazem Examine v nabídce, co se otevře po použití pravého myšítka) jsem zjistila, že se jedná o záchod (když jsem típala obrázky ze hry, jak na potvoru nikdo na záchod nemusel).



Takhle vypadá soubojové okno. Tyhle létající potvory dokáží být velice nepříjemné. Mohou vaše postavy nejen pěkně zmasakrovat, ale i otrávit, oslepit nebo nakazit šílenstvím. Dokud Sira nezná (nebo nemůže používat) kouzlo Frost Avalanche, které dokáže zmrazit celou hordu potvor, tak jsou bitky s těmito létavci velmi nepříjemné... a docela zatěžují inventář, protože sebou musíte nosit speciální vodičky.



Hudba v Albionu je zvláštní. Není to ani tak hudba, jako spíš doplněk zvuků, kterých je na planetě Albion spousta. Malý příklad - kdykoli otevřete dveře, krásně zaskřípou... Samostatnou kapitolou jsou souboje, které byly v Albionu vyřešeny skutečně bezvadně. Kdykoli jste napadeni, přepne se hra na jakousi šachovnici a do tahového módu. Máte možnost pořádně si rozmyslet kam přesunete své postavy a co v následujícím tahu mají udělat. Vše je krásně přehledné. Co se mi na tom líbilo nejvíc - nedochází k úmrtí postav vaší party. I když je některá z nich vyřazena z boje, jedná se vždy o bezvědomí a pokud souboj přežije aspoň jeden z členů party, může ostatní dát do pořádku použitím hojivých lektvarů či kouzel. Postava vyřazená protivníkem z boje je postižena jen nezískáním zkušeností z takového souboje. Ale nemyslete si proto, že souboje v Albionu jsou nějakou procházkou růžovým sadem. Hned první setkání s krondirem vás vyvede z omylu.



Animals - tak tohle jsou jedny z nejhnusnějších potvor Albionu a taky nejsilnější. Zrovna v tomhle dungeonu pod universitou Arjano jich byly spousty, uzavřených silovými poli. A musely se zde pošlapat zelené plošinky, které byly obklopeny červenými, jinak jste se nedostali dál. Každá červená otvírala silová pole... stačilo jedno neopatrné šlápnutí. Dovedete si jistě představit ty nervy J
.



Boje jsou dost tuhou záležitostí a záleží jen na vaší šikovnosti, jak se vám bude dařit. S vývojem vašich postav potkáváte čím dál silnější potvory a je jich čím dál víc. Pokud nemáte v partě Siru, i taková situace může nastat, jsou souboje šílené. V jednom místě se vám parta rozpadne a máte možnost získat docela schopnou bojovnici Siobah, ale každému doporučuji při nejbližší příležitosti zajít do Srimalinaru, v hospodě najít Siru s Melthasem a vzít je zpátky do party. Jsou šílenci, co prošli dungeon Kamulonu bez Siry, ale já bych tam bez ní nešla. Sira na vyšší úrovni v partě = z poloviny úspěšné vyřešení souboje J
.







Takhle vypadá manipulační okno, kde můžete věci z inventáře přesouvat do beden či sekretářů a naopak.





Dungeony jsou obzvlášť vypečené a nádherné, s úžasnou atmosférou (hlavně ten pod Kamulonem mě dostal), a najde se v nich pár zapeklitých rébusů. Občas to dá hodně přemýšlení a koumání, abyste se vůbec dostali dál. Setkáte se zde s klasickými tlačítky, pákami, nášlapnými plošinkami, dírami i průchozími stěnami a pastmi v podobě fireballů. Některými zdmi je nutno se prokopat, někde musíte dovést plamen na plošinku, aby se něco otevřelo, občas musíte na plošince postát, než jen na ni šlápnout... Milovníci kobek těšte se J






Takto parta odpočívá J






Mně osobně nejvíc dojala místnost v dungeonu pod Kamulonem, kde vás honí plameny a musíte je dovést do úzké uličky na plošinku téže barvy jako plameny (jsou tři). Já, blbec otevřela všechny kobky, kde byly plameny uzavřeny, naráz a pak jsem nevěděla, kam dřív, protože mě honilo 9! plamenných sloupů J . Díky za dobrodiní save/load.





Kurzor je na informační tabulce. Takové tabulky se dají najít všude, kde je potřeba o čemkoli informovat. Povelem Examine se dozvíte, co je na tabulce napsáno J . Najdete je nejen v domech, ale prostě všude... na rozcestích, před důležitými budovami ...




Zkrátka v Albionu si přijdou na své jak milovníci rozlehlých plání, tak i milovníci kobek a tím bych asi skončila. Albion opravdu stojí za pokoření J

Erina

  



© Miloš Kalerta - Dungeony.cz, 1998-2000
Žádný text ze serveru Dungeony.cz nesmí být použit kdekoliv jinde bez svolení autora!